HOSTEL
Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Oławie dysponuje Hostelem, który jest przeznaczony dla osób pełnoletnich, a także pozostających pod ich opieką dzieci, których pobyt w dotychczasowym miejscu zamieszkania zagraża ich życiu albo zdrowiu psychicznemu i/ lub fizycznemu z powodu doświadczanej sytuacji kryzysowej powstałej m.in. na skutek nagłych, nieprzewidzianych okoliczności, takich jak katastrofa budowlana, powódź, pożar. Schronienie w Hostelu przeznaczone jest dla 5 osób na okres do 3 miesięcy.
Procedura przyjęcia Klienta do hostelu
I etap
1. Pracownicy Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej rozpoznają sytuację i podejmują następujące działania:
1) przydzielają miejsce noclegowe;
2) udostępniają sprzęt i urządzenia hotelu;
3) udzielają emocjonalnego wsparcia dla zapewnienia poczucia bezpieczeństwa
i wsparcia materialnego (w razie potrzeby suchy prowiant w momencie przyjęcia);
4) organizują wsparcie psychologiczne, pedagogiczne, prawne, prawne, zapewniają dostęp do terapeuty uzależnień zgodnie z potrzebami osoby/rodziny korzystającej ze schronienia.
2. Wsparcie stacjonarne jest świadczone osobom znajdującym się w sytuacji kryzysowej z wyłączeniem problemu bezdomności;
3. Osoby wymagające wsparcia stacjonarnego, składają wniosek o wydanie skierowania do Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Oławie dotyczącego przyjęcia do hostelu POIK;
4. W nadzwyczajnych sytuacjach możliwe jest przyjęcie użytkownika w ramach wsparcia stacjonarnego w trybie interwencyjnym, tj. bez skierowania PCPR. Tymczasową decyzję podejmuje Dyrektor PCPR na czas nie dłuższy niż 2 dni;
5. W następnym dniu roboczym po przyjęciu interwencyjnym pracownik POIK zawiadamia jednostkę pomocy społecznej właściwą ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania Klienta o potrzebie współpracy w celu ustalenia planu pomocy, przekazuje Dyrektorowi PCPR wniosek Klienta o wydanie skierowania;
6. Plan pomocy utworzony w dowolnej formie, zawiera ustalenia dotyczące działań pomocowych POIK w czasie pobytu Klienta w hostelu oraz zadania OPS i innych instytucji pomocowych zmierzające do usamodzielnienia się Klienta po zakończeniu pobytu w hostelu;
7. Schronienia w hostelu udziela się na okres do 3 miesięcy. W sytuacji, gdy użytkownik hostelu pomimo własnych działań oraz wsparcia specjalistów Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej (jak również innych przedstawicieli instytucji pomocowych) nie zdoła ustabilizować swojej sytuacji mieszkaniowej – pobyt może zostać przedłużony.
II etap
1. Klient otrzymuje do zapoznania się następujące dokumenty:
1) Regulamin wewnętrzny pobytu w hostelu Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie przy ul. Ks. F. Kutrowskiego 31a/1, który stanowi Załącznik do Zarządzenia Nr 3/XII/2023 Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Oławie z dnia 27.12.2023 r.;
2) wniosek o przyznanie pomocy w formie pobytu w hostelu, który stanowi Załącznik Nr 1 do Regulaminu wewnętrznego pobytu w hostelu Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie przy ul. Ks. F. Kutrowskiego 31a/1;
3) zobowiązanie, które stanowi Załącznik Nr 1 do wniosku o przyznanie pomocy w formie pobytu w hostelu;
4) skierowanie do hostelu Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej
w Oławie przy ul. Ks. F. Kutrowskiego 31a/1;
5) uzgodnienia, które stanowią Załącznik Nr 2 do Regulaminu wewnętrznego pobytu w hostelu Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie przy ul. Ks. F. Kutrowskiego 31a/1;
6) ocenę pobytu w hostelu, którą stanowi załącznik Nr 3 do Regulaminu wewnętrznego pobytu w hostelu Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie przy ul. Ks. F. Kutrowskiego 31a/1;
7) protokół zdawczo-odbiorczy, który stanowi Załącznik Nr 4 do Regulaminu wewnętrznego pobytu w hostelu Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie przy ul. Ks. F. Kutrowskiego 31a/1;
8) klauzulę informacyjną RODO;
2. Pracownik Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie obejmuje Klienta (użytkownika hostelu) Kartą pracy specjalisty Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie.
3. Klient informowany jest o tym, że:
1) w przypadku odmowy wydania skierowania do hostelu Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej określonej osobie lub rodzinie uznaje się, że pobyt w hostelu jest niezasadny i osoba/rodzina musi opuścić mieszkanie niezwłocznie;
2) POIK nie zapewnia wyżywienia, odzieży, obuwia i środków czystości.
3) w przypadku, gdy Klient we własnym zakresie nie może sobie zapewnić środków na zabezpieczenie potrzeb, o których mowa w ww. punkcie – pracownicy Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej umożliwiają złożenie Klientowi wniosku do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Oławie o jednorazowy pakiet żywnościowy.
III etap
1. Pozyskiwanie informacji, na temat sytuacji życiowej Klienta/rodziny i bieżąca współpraca z instytucjami pomocowymi, instytucjami rządowymi i samorządowymi oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie pomocy osobom znajdującym się w sytuacji kryzysowej.