Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Oławie dysponuje Hostelem, który jest przeznaczony dla osób doznających przemocy, znajdujących się w sytuacji kryzysowej. Schronienie w Hostelu można uzyskać do 3 miesięcy.
Procedura przyjęcia Klienta do hostelu
I etap
1. Pracownicy Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej rozpoznają sytuację i podejmują następujące działania:
1) przydzielają miejsce noclegowe;
2) udostępniają sprzęt i urządzenia hotelu;
3) udzielają emocjonalnego wsparcia dla zapewnienia poczucia bezpieczeństwa
i wsparcia materialnego (w razie potrzeby suchy prowiant w momencie przyjęcia);
4) organizują wsparcie socjalne, psychologiczne, prawne, zapewniają dostęp do terapeuty uzależnień zgodnie z potrzebami osoby/rodziny korzystającej ze schronienia.
2. wsparcie stacjonarne jest świadczone osobom znajdującym się w sytuacji kryzysowej z wyłączeniem problemu bezdomności;
3. osoby wymagające wsparcia stacjonarnego, składają wniosek o wydanie skierowania do Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Oławie dotyczącego przyjęcia do hostelu POIK;
4. w nadzwyczajnych sytuacjach możliwe jest przyjęcie użytkownika w ramach wsparcia stacjonarnego w trybie interwencyjnym, tj. bez skierowania PCPR. Tymczasową decyzję podejmuje Dyrektor PCPR na czas nie dłuższy niż 2 dni;
5. w następnym dniu roboczym po przyjęciu interwencyjnym pracownik socjalny POIK zawiadamia jednostkę pomocy społecznej właściwą ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania Klienta o potrzebie współpracy w celu ustalenia planu pomocy - sporządza wywiad środowiskowy z Klientem - przekazuje Dyrektorowi PCPR wniosek Klienta o wydanie skierowania;
6. dyrektor POIK na wniosek kierownika POIK wyznacza datę spotkania grupy konsultacyjno – terapeutycznej, w której uczestniczą specjaliści POIK, przedstawiciel jednostek pomocy społecznej OPS i PCPR oraz Klient. Inne osoby, których opinia może być znacząca dla zakończenia sytuacji kryzysowej, jednocześnie ww. mogą zostać zaproszeni przez Dyrektora PCPR na posiedzenie grupy po wcześniejszym uzgodnieniu z Klientem. Celem spotkanie grupy konsultacyjno-terapeutycznej jest ustalenie planu pomocy;
7. plan pomocy zawiera ustalenia dotyczące działań POIK w czasie pobytu Klienta w Ośrodku oraz zadania OPS i innych instytucji zmierzające do usamodzielnienia się Klienta po zakończeniu pobytu stacjonarnego;
8. kolejne terminy spotkań grupy konsultacyjno – terapeutycznego są wyznaczane przez Dyrektora PCPR w razie zaistnienia takiej potrzeby;
9. pobyt w Ośrodku trwa maksymalnie 3 miesiące;
10. wsparcie doraźne jest udzielane nieodpłatnie w siedzibie POIK w Oławie każdej osobie, która znajduje się w kryzysie, bez względu na jej dochód;
Hostel Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie jest to forma schronienia zorganizowana dla osób znajdujących się w stanie kryzysu psychicznego, mająca na celu zapewnienie im bezpieczeństwa oraz warunków do samodzielnego funkcjonowania w środowisku oraz w integracji ze społecznością lokalną.
Hostel przeznaczony jest dla pełnoletnich kobiet, a także pozostających pod ich opieką dzieci, których pobyt w dotychczasowym miejscu zamieszkania zagraża ich życiu albo zdrowiu psychicznemu i/lub fizycznemu z powodu doświadczanej przemocy lub innej sytuacji kryzysowej (powstałej m.in. na skutek nagłych, nieprzewidzianych sytuacji, takich jak katastrofa budowlana, powódź, pożar).
II etap
1. Klient otrzymuje do zapoznania się następujące dokumenty:
1) Regulamin wewnętrzny pobytu w hostelu Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie, który stanowi Załącznik do Zarządzenia Nr 4/2020 Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Oławie z dnia 25.03.2020 r.
2) Wniosek o przyznanie pomocy w formie pobytu w hostelu Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie, który stanowi Załącznik Nr 1 do Regulaminu wewnętrznego pobytu w hostelu.
3) Zobowiązanie, które stanowi Załącznik Nr 1 do Regulaminu wewnętrznego pobytu w hostelu.
4) Uzgodnienia, które stanowią Załącznik Nr 2 do Regulaminu wewnętrznego pobytu w hostelu.
5) Ocenę pobytu w hostelu, która stanowi załącznik Nr 3 do Regulaminu wewnętrznego pobytu w hostelu.
6) Protokół zdawczo-odbiorczy hostelu Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie, który stanowi Załącznik Nr 4 do Regulaminu wewnętrznego pobytu w hostelu.
7) Instrukcję bezpieczeństwa pożarowego - podpisanie oświadczenia o zapoznaniu się z przepisami z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
8) Klauzulę informacyjną RODO oraz Kwestionariusz profilaktyczny COVID-19.
2. Pracownik Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie uzupełnia Kartę Pracy Interwenta.
3. Klient informowany jest, że:
1) W przypadku odmowy wydania skierowania w ciągu dwóch dni od dnia przyjęcia danej osoby lub rodziny do hostelu Ośrodka Interwencji Kryzysowej uznaje się, że pobyt w hostelu jest niezasadny i osoba musi opuścić mieszkanie niezwłocznie.
2) Ośrodek nie zapewnia wyżywienia, odzieży, obuwia i środków czystości.
3) W przypadku, gdy Klient we własnym zakresie nie może sobie zapewnić środków na zabezpieczenie potrzeb, o których mowa w pkt. 2, personel ośrodka w ramach pracy socjalnej umożliwia złożenie wniosku o jednorazowy pakiet żywnościowy (§ 4, pkt.6 w: Regulamin wewnętrzny pobytu w hostelu Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Oławie przy ul. Ks. F. Kutrowskiego 31a/1).
4) Schronienia w hostelu udziela się w uzasadnionych przypadkach na okres do 3 miesięcy.
III etap
1. Poinformowanie właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej.
2. Pozyskiwanie informacji i bieżąca współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją, Prokuraturą, Sądem, Kuratorem lub inną instytucją lub osobą, której udział w sprawie jest istotny w zakresie rozeznania sytuacji, udzielania wsparcia i rozwiązania trudnej sytuacji życiowej.